Meny
Stäng
Våra sajter
Tillbaka till menyn

06 februari 2024

Klassiska semlan står stark när fettisdagen närmar sig

Den 13 februari är det årets fettisdag, en av den svenska bageribranschens allra viktigaste dagar på året, tillsammans med Kanelbullens dag och Lucia. På fettisdagen ska miljontals semlor bakas och ätas runt om i landet när 59 procent av svenskarna njuter av det traditionella bakverket.

Intresset för semlan har ökat de senaste åren hos det svenska folket och trots ekonomiskt tuffa tider slog försäljningen av semlor rekord på fettisdagen förra året då 59 procent av svenskarna åt minst en semla. I år är förhoppningarna stora inför fettisdagen då bageribranschen hoppas på ytterligare ett nytt rekord.

För bageribranschen är fettisdagen efterlängtad. I de ekonomiskt tuffa tiderna har svenska folket dragit ned på många vardagliga inköp och det har även drabbat bageribranschen. Samtidigt ökar populariteten i att handla på bageri när något ska firas, allt från födelsedagar till högtidsdagar. Semlan ses ofta som en ”bageribranschens livboj” eftersom den håller många företag flytande i början på året när många konsumenter har ont om pengar efter julen.


Nästan 60 procent av svenskarna äter en eller fler semlor på fettisdagen. Och många, kring 40 procent, bjuds på semla på jobbet under dagen. 26 procent bjöds förra året på en semla privat.

-Ekonomiskt är dagen oerhört viktig för branschens företag, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.


I år verkar det som att innovationstakten klingat av något när det gäller att skapa nya och skruvade varianter av semlor. Semmelwrapen lanserades 2015 och i dess kölvatten har det kommit en mängd fantasifulla varianter som hyllar semlan. Även i år har nya varianter uppfunnits, men inte lika många som tidigare år. Den klassiska semlan står sig stark.

-Nytolkningar är alltid kul, och visar hur viktig semlan är för våra bagerier, säger Martin Lundell. De nya varianterna blir som en hyllning till vårt älskade bakverk. De är ofta mer kortlivade, men tillför en glädje och lekfullhet till det mycket traditionella bakverket. Klassikern är och förblir favoriten och den som säljer mest.

 

--

Fettisdagen i siffror

  • 59 procent av alla svenskar åt minst en semla på fettisdagen 2023, vilket är ett rekord. Man åt då omkring åtta-nio miljoner semlor, varav de flesta var köpta semlor.
  • 38 procent av alla som åt semlor på fettisdagen blev bjudna av sin arbetsgivare.
  • 26 procent av alla som åt semlor på fettisdagen blev bjudna privat.

 

För mer information, kontakta

Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer, 08-762 67 94