På tisdag den 21 januari är det fettisdagen och svenska folket vallfärdar till landets bagerier, som ser semlor som branschens livboj. Efter pandemin är längtan efter semlor stor och närmare 60 procent av svenska folket kommer att äta minst en semla på tisdag.
I år infaller fettisdagen den 21 februari och närmare 60 % av alla svenskar förväntas äta minst en semla under dagen. För att kunna baka och sälja alla semlor tar bagerierna in alla resurser de kan under fettisdagen.
Januari är ett normalt år en månad då svenskarna håller extra hårt i plånboken efter julens utsvävningar och bageriernas försäljning minskar. Semlorna, som börjar säljas i början av året, brukar rädda bagerierna från att gå alltför mycket back och kallas därför bageribranschens livboj. Efter den påfrestande pandemin möter nu bageribranschen av utmaningar från många håll. På kostnadssidan drabbas bagerierna hårt av de skenande elpriserna och de ökade priserna på ingredienserna i bakverken i kombination med ökade hyror. På kundsidan drabbas bagerierna av hushållens sparsamhet i och med att de har högre räntor och elpriser. I kombination med det kommer branschen att få kämpa med de höjda (/återställda) arbetsgivaravgifterna för ungdomar från den 1 april.
- Semlan är ansedd som bageribranschens livboj eftersom den räddar en i övrigt dålig period för landets bagerier. I år möts bagerierna av en mängd kostnadsökningar och flytkraften i livbojen kommer att testas i de här utmanande tiderna. Intresset för semlor hos svenska folket fortsätter att vara fantastiskt stor och hela branschen laddar inför att kunna välkomna alla semmelälskare på tisdag, säger Martin Lundell, vd på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.
Fram till det att semmelwrapen slog igenom 2015 var de flesta bagerier försiktiga med att utmana den traditionella semlan. Därefter har det varit några år där vi sett många kreativa semmelskapelser. I år är trenden mer balanserade nymodigheter som dessutom kombinerar olika traditioner. Två exempel är budapestsemlan och tunnbrödssemlan.
Fakta om semlor på fettisdagen
Under fettisdagen förra året åt 58 procent av svenska folket minst en semla. 34 procent av dem som åt en semla blev bjudna på arbetet, vilket är en stor ökning från pandemiåret 2021 då enbart 26 procent blev bjudna av arbetsgivaren. 28 procent blev bjudna privat enligt en undersökning som genomförts av undersökningsföretaget GfK. Svenska folket uppskattas njuta av ungefär sex miljoner semlor under dagen.
Beräknad råvaruåtgång på semlor under Fettisdagen:
Branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer har utifrån Svenska Bagarlandslagets standardrecept på semlor räknat ut hur mycket råvaror som går åt till de semlor som säljs under fettisdagen:
- 132 ton mandelmassa
- 211 ton grädde
- 2,6 ton kardemumma
- 211 ton vetemjöl
- 42 ton smör
- 2,6 miljoner ägg
- 53 ton socker
- 1 ton florsocker
För frågor vänligen kontakta: Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer. martin@bageri.se, 0703-64 67 94
Foto
Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer
Om Sveriges bagare & konditorer
Sveriges bagare & konditorer är en branschorganisation för bagerier och konditorier i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för göra det enklare att driva bageri och konditori. Sveriges bagare & konditorer har cirka 400 medlemsföretag. Bland de projekt organisationen driver kan nämnas tävlingarna Årets Konditor, Årets Bagare, SM Unga Bagare och Mack-SM. Dessutom driver Sveriges bagare & konditorer Svenska Konditorlandslaget, Svenska Bagarlandslaget och Svenska Juniorbagarlandslaget samt ger ut Tidningen BRÖD. För mer information: www.bageri.se