Sveriges bagare & konditorer ger bidrag till Victoriafonden

Branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer har sedan 2004 anordnat prinsesstårtans vecka i syfte att samla in pengar till välgörenhet och att sätta fokus på svenskarnas favorittårta, prinsesstårtan.

För varje prinsesstårta med guldkrona som sålts har 10 kronor skänkts till Victoriafonden, och 2,50 för varje prinsessbakelse. Under måttot ”ät gott och gör gott” har i år 369.000 kronor samlats in och överlämnats till Victoriafonden vid en ceremoni på slottet där Kronprinsessan tog emot.

- Det är fantastiskt att branschen lyckats hitta sätt att arrangera insamling till välgörande ändamål. Prinsesstårta köps ofta när familjer ska fira något. Därför passar det bra att samla in pengar som hjälper barn och ungdomar med funktionshinder att få en rikare fritid. Att samla in pengar till Victoriafonden passar extra bra eftersom prinsesstårtan fått sitt namn av tidigare prinsessor, säger Martin Lundell, VD på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som står bakom insamlingen.

Insamling till välgörenhet är inget nytt för Sveriges bagare& konditorer. De senaste åren har pengar, förutom till Victoriafonden, även samlats in till UNICEF, Stadsmissionen, Hjärnfonden, Drottning Silvias barnsjukhus och Kronprinsessparets bröllopsstiftelse.

Bageri- och konditoribranschen är fragmenterad och består av en mängd små lokala bagerier och konditorier, många med en årsomsättning under fem miljoner kronor och nästan alla med en årsomsättning under 50 miljoner kronor. Detta innebär stora logistiska problem vid arrangemang av kampanjer. Därför har en förutsättning för insamlingen till Victoriafonden varit att branschens leverantörer ställt upp: KåKå, Arla, Kobia, Norlander Zeelandia, Nordic Sugar och Nord Mills.

Fakta om prinsesstårtans vecka

• Prinsesstårtans vecka har arrangerats av Sveriges bagare & konditorer sedan 2004.
  • Prinsesstårtans vecka är den sista veckan i september.
  • En guldkrona i plast på tårtan garanterar att 10 kronor per tårta skänks till Victoriafonden.
  • För varje såld prinsessbakelse skänks 2,50 kronor.
  • Prinsesstårtan började bakas för över 80 år sedan och ursprungsreceptet är hämtat ur Prinsessornas kokbok, som utgavs av den legendariska hushållsläraren Jenny Åkerström.
  • Prinsesstårtan hette ursprungligen Gröna tårtan, men har fått sitt namn efter prinsessorna som älskade tårtan, prinsessorna Margaretha, Märtha och Astrid, döttrar till prins Carl och prinsessan Ingeborg av Danmark.

Fakta Victoriafonden

• Startades av Radiohjälpen 1997 efter att Kronprinsessan Victoria tackat ja till att vara fondens beskyddare.
  • Victoriafonden arbetar för barn och ungdomar i Sverige med funktionsnedsättning och/eller kronisk sjukdom.
  • Under 2012 samlade Victoriafonden in 7 985 359 kr.
  • De pengar som delas ut kanaliseras via ideella föreningar.
  • Sveriges bagare & konditorer är en av Victoriafondens största bidragsgivare.

För mer info, kontakta

Martin Lundell, VD på branschorganisationen Sveriges bagare& konditorer som arrangerar insamlingen, telefon 0703-646 794.

Per Byman, Generalsekreterare på Radiohjälpen som administrerar Victoriafonden, tel 073-534 0777