Sveriges bagare hjälper barn med cancer

Sveriges bagare & konditorer inleder nytt samarbete med Barncancerfonden för att fortsätta kampen mot barncancer. Bröd, bakelser och tårtor kommer att säljas för att göra gott.

Varje år insjuknar runt 300 barn i Sverige i cancer. Barncancerfonden är helt beroende av gåvor från företag och privatpersoner för att kunna finansiera forskning inom barncancer och ge råd och stöd till drabbade familjer. Idag överlever ungefär 80 procent och med rätt stöd kan vi gemensamt öka den siffran.

Runt om i landet har bagerierna och konditorerna nu möjlighet att vara med och bidra på initiativ från Sveriges bagare & konditorer. Chokladsigill, brödgördlar och tårtbrickor har tagits fram. Genom dem skänks 3, 5 respektive 10 kronor direkt till Barncancerfonden. Kampanjen är inte knuten till en specifik tidsperiod utan löper på och startar i samband med Sveriges Bageri- och Konditorimässa, 18-20 september i Kista.

– Från och med nu vill vi se hela Sverige vara med och baka med hopp. Tillsammans kan vi med tårtor, goda bröd och bakelser hjälpa till i kampen mot barncancer, säger Martin Lundell, vd på branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

– Behovet av fortsatt barncancerforskning är enormt. Den vanligaste dödsorsaken bland barn mellan 1 och 14 år är just barncancer. Varje gåva gör skillnad och det gläder oss att Sveriges bagare & konditorer nu också är med i kampen mot barncancer, säger Per Leander, verksamhetschef på Barncancerfonden.

För mer information kontakta gärna:
Martin Lundell, vd för Sveriges bagare & konditorer
Mobil: 0703-646 794
E-post: martin@bageri.se

Om Sveriges bagare & konditorer

Sveriges bagare & konditorer AB är en branschorganisation för bageribranschen i Sverige. Organisationen grundades år 1900 och har sedan dess arbetat för att främja utvecklingen av bagerier och konditorier i Sverige. Sveriges bagare & konditorer AB har ca 500 medlemsföretag. För ytterligare information se: www.bageri.se

Om Barncancerfonden

Barncancerfondens vision är att utrota barncancer. Efter att ha arbetat i drygt 30 år med att fler ska överleva klarar sig idag cirka 80 procent av barnen. Så sent som på 1970-talet var förhållandena de omvända. Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige – helt utan bidrag från stat, kommun eller landsting. Detta kan endast ske tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll vilket garanterar att pengarna alltid går till rätt ändamål. Barncancerfondens plusgironummer är 90 20 90-0. www.barncancerfonden.se