Lagledaren Johan Sandelin och Sveriges bagare & konditorers VD Martin Lundell

Svenskt konditorlandslag startat

Hela världens ögon vilar på det svenska och nordiska köket just nu. Den nordiska trenden beror inte minst på många duktiga och drivna individer men kanske framförallt på det svenska kocklandslaget.

Vid Culinary Olympics 2012 deltog 36 nationer och Sverige segrade överlägset. Laget vann alla delgrenar men var överlägsna i kategorin för desserter, petit fourer och skulptur med den i särklass högsta poängen av alla. Svenska Bagarlandslaget har visat att de är Europas bästa bagare och Svenska Juniorbagarlandslaget tog storslam i EM Unga Bagare.

– Vår vision är att bli ett av världens tre bästa konditorlandslag och vi söker skickliga, tävlingsinriktade och drivna konditorer från hela landet, säger Martin Lundell Vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer. Genom att tävla och representera Sverige i VM kommer laget bidra till att utveckla yrket, konditorhantverket och därmed också höja statusen för konditorer i Sverige.

Några av världens främsta konditornationer anses idag vara Frankrike, Japan, Taiwan, Belgien och USA. Målsättningen är att det nya svenska konditorlandslaget ska direktkvalificera till den prestigefyllda tävlingen Coupe du Monde de la Pâtisserie. Kvaltävlingen European Cup äger rum i Geneve januari 2014.

– Vi ska utmana de klassiska nationerna och sätta Sverige på konditorvärldskartan genom vår tradition för innovation och vår svenska lagkultur, säger Johan Sandelin, lagledare. Laget ska sikta mot toppen genom att göra oväntade saker, hitta nya lösningar, nya grepp, tekniker och smaker.

Sveriges bagare & konditorer gör en rejäl satsning med Konditorlandslaget. Evert Bränd, som arbetat med Kocklandslaget i mer än 10 år, kommer ta med sig sina erfarenheter in i rollen som projektledare för satsningen. Han arbetar parallellt med Sveriges bagare & konditorers Vd Martin Lundell och ordförande Stefan Fritzdorf. Johan Sandelin som har bland annat OS-guld och Årets Konditor i meritlistan, är utsedd till lagledare. Nu börjar arbetet med att hitta lagmedlemmarna som ska leda laget till Lyon 2015. Intresserade kan söka till laget fram till och med maj 2013, uttagning för laget sker juni/juli 2013, med uppstart av träning och konceptutveckling i augusti 2013.

För ytterligareinformation och ansökningar Martin Lundell, Vd Sveriges bagare & konditorer, martin@bageri.se, 070-364 67 94 Johan Sandelin, Lagledare, 0705-95 82 81 Evert Bränd, Projektledare, 070-838 48 65

Presskontakt och bilder Petra Whitehead, OakRiver, 073-440 78 31

Bild: Tv: Johan Sandelin, Lagledare Th: Martin Lundell, Vd Sveriges bagare & konditorer

(Fotograf: Linda Prieditis)