Håkan Johansson (foto: Axel Engelberth)

Svensk bagare i individuella VM-finalen i Paris

Håkan Johansson är en av landets absolut bästa bagare och ska representera Sverige och den svenska bageritraditionen i individuella Bagar-VM som går av stapeln i Paris under mars 2014. Kategorin heter sött bröd och Håkan är laddad för att kavla söta bakverk.

Förra året lyckades Håkan Johansson och Svenska Bagarlandslaget med bragden att bli fjärde bästa lag i världen och det bästa i Europa, när de tävlade i Bagar-VM i Paris, Coupe Louis LeSaffre. Uttagningarna till individuella Bagar-VM är klara och Håkan Johansson representerar Sverige i kategorin sött bröd i konkurrens där han tävlar mot 7 andra nationer.

Tävlingen som syftar till att stärka bageriprofessionens ställning avgörs på den internationella brödmässan Europain i mars 2014. I kategorin sött bröd, där Håkan Johansson tävlar, ska deltagarna tillverka såväl kavlade bakverk såsom croissanter och pain au chocolat, som briocher och vetebröd.  Som arrangör för tävlingen står det franska jästföretaget LeSaffre.

Håkan Johansson är ansvarig för allt bröd som finns till försäljning i nyöppnade Stockholmsrestaurangen Taverna Brillos bageri och restaurang och på systerrestaurangerna Riche, Teatergrillen och Sturehof. Utöver det axlar han rollen som biträdande lagkapten i Bagarlandslaget. I yrket låter han sig ofta inspireras av sina duktiga bagarkollegor och då inte minst från de egna landslagskamraterna.

- Jag känner mig taggad inför VM och siktar mot guld. Nu närmast väntar en lång träningsperiod innan det är dags. För att få till ett gott sött bröd finns det inga genvägar, det är naturliga och färska råvaror som gäller. När man startar på morgonen börjar man alltid från noll. Det finns inga gränser för vad man kan skapa med bara lite mjöl och vatten, säger Håkan Johansson.

Att stödja och lyfta kvalitén i bakning och bageri och skapa band bagare emellan är en viktig målsättning för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som är initiativtagare till och ansvariga för Bagarlandslaget.

- Håkan är en enormt duktig bagare. Han gjorde en otrolig insats i VM i lag förra året och jag ser nu med spänning fram emot individuella VM där Sverige har goda chanser att vinna sin kategori. Våra svenska bagare håller internationell klass och vi hoppas på ett guld, säger Martin Lundell, VD för branschorganisationen Sveriges bagare& konditorer som driver Svenska Bagarlandslaget.

Tävlingskriterier I finalen i Bagar-VM gör 8 nationer upp om den prestigefyllda titeln. Under 8 timmar skapar finalisterna bakverk inom kategorin sött bröd. Produkterna bedöms utifrån vikt, volym, smak, form, teknik och användandet av olika degar.

Det Svenska Bagarlandslagets deltagare i VM-finalen består av: Håkan Johansson, 31 år Bakar i VM: Sött bröd Arbetar på: Taverna Brillo, Stockholm www.bagarlandslaget.se

För ytterligare information, kontakta: Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer Mobil: 0703 - 646 794 E-post: martin@bageri.se

För bilder eller intervju med Håkan, kontakta: Malou Rönnmark, Prat PR, presskontakt Mobil: 0707 - 94 42 64 E-post: malou.ronnmark@prat.se