Korad av proffsen: Grillska Huset i Gamla Stan har Stockholms bästa semla

På Formex, nordens största mässa för inredning och design, korades igår Grillska Husets semla till Stockholms bästa semla av en branschjury. Grillska Huset vann utnämningen i hård konkurrens med 20 av de bästa konditorierna i Stockholm. Utmärkelser fick även Brunkebergs Bageri som knep andraplatsen och Älvsjö Konditori vars semla placerade sig på tredje plats.

-Det känns fantastiskt att få starta semmelsäsongen med denna fina utnämning av branschjuryn, och med så många duktiga konkurrenter på startlinjen. Nu blir det hem och baka semlor till helgen!, säger Jenny Aarna, konditor från till Grillska Huset.

Juryns motivering till den vinnande semlan var:
En samstämmig jury har utsett den mest fulländade semlan. Den saftigaste och luftigaste bullen med den bäst balanserade mandelmassan och perfekt vispad grädde. Semlan är bakad med kärlek och omsorg. En mätt jury skulle ändå vilja äta HELA semlan från - Grillska Huset.

Juryn bestod av såväl bagare och konditorer som en kock, en matskribent och en journalist:
Håkan Johansson, bagare, världsmästare i bageri 2014. Juryns ordförande.
Elisabeth Johansson, konditor och kokboksförfattare.
Anna K Sjögren, matskribent och kokboksförfattare.
Tom Sjöstedt, kock, vinnare av Årets Kock 2008, restaurang Lilla Ego.
Annika Jankell, journalist.

- Syftet med tävlingen är att skapa positiv uppmärksamhet kring hantverksskickliga bagare som arbetar med väl valda råvaror. I början på året brukar det dugga tätt mellan semmeltesterna i pressen, det är kul men nu vill vi bedöma semlorna utifrån vår professionella kunskap om smak och kvalitet, säger Magnus Johansson som är ordförande i föreningen Stockholms bagare & konditorer som står bakom tävlingen.

De tävlande semlorna kom från bagerier och konditorier i Stockholmsområdet. Juryn bedömde bakverkens design, samt smak- och kvalitet hos de tre komponenter som skapar en utsökt helhetsupplevelse - det vill säga bullen, mandelmassan och den vispade grädden. Bedömningen var blind, det vill säga att juryn inte fick veta vilka bagerier som bakat semlorna.

Tävlingen arrangerades av Stockholms bagare & konditorer som är en distriktsförening som ingår i branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

www.bageri.se

För ytterligare information om tävlingen kontakta:
Magnus Johansson, ordförande i föreningen Stockholms bagare & konditorer.
Tel. 073-360 33 53 E-post: magnus@konditor.se