Konditorerna klara för VM

European Cup i Genève avgjordes under söndagen. Sveriges stabila insats ledde till att laget tog brons totalt och är därmed direktkvalificerade till finalen i Coupe du Monde de la Pâtisserie i Lyon 2015. Sverige kammade även hem priset för Bästa Choklad, skulptur och dessert sammantaget.

Sveriges mål att placera sig som en av de tre bästa vid European Cup uppfylldes och laget är därmed direktkvalificerat till världsfinalen i Lyon, januari 2015. Laget startade i första gruppen på morgonen, redan kl 6, för att vara klara med sina tävlingsbidrag till kl 11 på förmiddagen. På fem timmar skapades chokladskulptur, en sockerskulptur, en chokladdessert och en fruktdessert.

– Det var smakerna som avgjorde till vår fördel, säger Johan Sandelin. Som jurymedlem provade jag alla lagens desserter och Sveriges var i särklass bäst. Både vad gäller design, teknik och smak.

Medlemmarna som representerade Sverige under tävlingarna i Genève var Frida Leijon och Fredrik Borgskog, med Johan Sandelin som lagledare. Johan ingick även i juryn för European Cup. Alla lagmedlemmar var delaktiga i tävlingen och utvecklade tillsammans koncepten och tävlingsbidragen.

– Vi är så stolta över Frida och Fredrik och deras fantastiska insats under tävlingarna, säger Johan Sandelin, lagledare för Konditorlandslaget. Att som helt nytt lag direktkvala till VM är en stor bedrift. Nu ska vi fira våra framgångar här i Schweiz men sen är det full fart framåt och fokus fram till den stora finalen i Lyon.

SBK Sveriges bagare & konditorer, SBK, startade under 2013 upp det första Svenska Konditorlandslaget med målsättningen att utveckla konditoryrket, konditorhantverket och därmed också höja statusen för konditorer i Sverige. Sveriges bagare & konditorer är branschorganisationen för bageribranschen i Sverige med 500 medlemmar inom bageri och konditori.

Svenska Konditorlandslaget 2014 Johan Sandelin, Vete-Katten i Stockholm Mattias Ljungberg, Tössebageriet i Stockholm Frida Leijon, Güntherska Hovkonditori & Schweizeri i Uppsala Frida Bäcke, Magnus Johansson Bageri & Konditori i Stockholm Fredrik Borgskog, Dorsia Hotel & Restaurant i Göteborg Gustaf Mabrouk, Delicato i Stockholm Peter Sörwing, Hilton Hotel Slussen i Stockholm

Ytterligare information Martin Lundell, Vd Sveriges bagare & konditorer, martin@bageri.se, 0703-64 67 94 Johan Sandelin, Lagledare, johan@vetekatten.se, 0705-95 82 81 Evert Bränd, Projektledare, evert@brandab.se, 0708-38 48 65 Presskontakt och bilder: Petra Whitehead, OakRiver, petra@oakriver.se, 0734-40 78 31