Finalisterna utsedda till den nya tävlingen Årets Bagare

I september är det premiär för den nya och spännande tävlingen Årets Bagare, Svenska Mästerskapen för professionella bagare. Under tre dagar, i heat om två bagare, gör sex av landets bästa bagare upp om den prestigefyllda titeln Årets Bagare, tillika Svensk Mästare i bageri 2014. Under totalt sex timmar bakar finalisterna 150 bröd vardera som sedan bedöms av en professionell jury. Finalisterna tävlar i sju olika delmoment: vanliga baguetter, freestyle-baguetter, kuvertbröd, croissanter, pain au chocolat, vetebullar med kanel och matbröd.

Den nyinrättade tävlingen Årets Bagare arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer under Bageri & Konditorimässan i Kista den 18-20 september. Mässan, såväl som tävlingen, är öppen att besöka för allmänheten.

- Sverige har bagare i den absoluta världseliten. En svensk har vunnit VM. Vi är en bagerination att räkna med. De internationella toppresultaten har skapat ett sug efter en officiell svensk tävling för att utse Sveriges mästare i bagerikonsten, förklarar Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer, den nya tävlingen.

Att öka intresset för bagaryrket, inte minst bland yngre, samt att lyfta fram det genuina hantverk inom bakning, är några av tankarna bakom den nyinrättade tävlingen Årets Bagare.

- Bageri är ett gediget hantverk. Nu är dags att avgöra vem som är bäst i Sverige på att hantera både kreativitet och tekniker för att skapa det godaste brödet under tidspress, säger Martin Lundell, vd för branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer som arrangerar Årets Bagare.

Sex erfarna bagare från hela landet gör upp om titeln Årets Bagare 2014. Deltagarna tävlar mot varandra i tre heat med två tävlande per dag. Varje finalheat omfattar totalt sex timmar där finalisterna tävlar i sju olika delmoment: vanliga baguetter, freestyle baguetter, kuvertbröd, croissanter, pain au chocolat, vetebullar med kanel och matbröd.

Juryn består av en metodjury som följer finalisterna under hela tävlingen medan smakjuryn granskar och smakar på samtliga bröd när de är färdiga. Bakverken betygsätts utifrån smak, färg, form och kreativitet.

Sveriges bagare & konditorer står sedan tidigare som värd för SM Unga Bagare där bagare under 23 år gör upp om titeln svensk Mästare för Unga Bagare. I år arrangerades tävlingen för 24:e gången.

Finalister i Årets Bagare 2014:

Tobias Henke (27 år). Från Täby och jobbar på Taverna Brillo i Stockholm
Martin Andersson (39 år). Från Oskarshamn och jobbar på Nilssons konditori i Oskarshamn
Alexander Grave (40 år). Från Lerum och jobbar på Margaretas bröd & bakverk i Mölndal
Mattias Wallmark (39 år). Från Östersund, ansvarig för bageriet och delägare på Lundbergs konditori i Stockholm
Adam Söderström (27 år). Från Tumba och jobbar på Bageri Petrus i Stockholm
Gabriel di Grado (40 år). Från Stockholm. Jobbar på Spånga konditori/Bullar & Bröd.

Pressinbjudan: Välkommen till Årets Bagare 2014 Journalister är varmt välkomna till finalen i Kista på Bageri & Konditorimässan den 18-20 september. OSA till malou.ronnmark@prat.sesenast den 16 september.

Program i Kista för Årets Bagare:
Torsdag 18 september
Kl. 8:00 – 14:00 – Tävling för heat 1.
Kl. 14:30 – Juryn provsmakar från heat 1.

Fredag 19 september
Kl. 8:00 – 14:00 – Tävling för heat 2.
Kl. 14:30 – Juryn provsmakar från heat 2.

Lördag 20 september
Kl. 6:00 – 12:00 – Tävling för heat 3.
Kl. 12:30 – Juryn provsmakar från heat 3.
Kl. 15:00 – Prisutdelning.