Årets Konditor koras på Stockholmsmässan

Årets Konditor är det svenska mästerskapet för professionella konditorer. Den uppmärksammade tävlingen arrangeras för att lyfta fram det hantverk som dagligen sker på landets alla konditorier och för att ytterligare stimulera utvecklingen och kreativiteten inom branschen. I år genomförs tävlingen för första gången på Stockholmsmässan enligt ett helt nytt upplägg.

Årets Konditor, som arrangeras av branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer i samarbete med Arla, anordnades första gången 1988. Sedan 2003 avgörs tävlingen i samband med Chokladfestivalen som i år flyttas från Nordiska muséet till Stockholmsmässan. I samband med flytten, som är ett resultat av det enorma intresset kring Årets Konditor och festivalen, presenteras ett nytt tävlingsupplägg. Finalisterna får under två dagar 10 timmar på sig att skapa:

o  En trevåningstårta
o  Två olika praliner, varav en är handdoppad, i 25 exemplar
o  Tre olika sorters söta tapas/minibakelser utifrån tre förutbestämda smakriktningar

- Just nu efterlyser vi duktiga konditorer som vill vara med och slåss om titeln Årets Konditor 2013 och det känns så roligt att kunna presentera ett nytt, fräscht tävlingsupplägg. I år kommer finalisterna bland annat få göra mindre bakverk som enligt Arlas Konditorrapport 2012 inte längre är en trend utan ett faktum, säger Martin Lundell, vd Sveriges bagare & konditorer som arrangerar tävlingen.

Samtliga bakverk tillverkas från grunden inför publik på plats på Stockholmsmässan innan de presenteras och bedöms av en metod- respektive smakjury. Vinnaren tilldelas den ärofulla titeln Svensk Mästare i konditori och ett stipendium på 40 000 kronor.

Ytterligare information finns på: www.aretskonditor.se.