Säkerhet i din butik

För att skapa en trygg och säker butik krävs tre grundstenar:

  • Årlig säkerhetsgenomgång av butiken med åtgärder
  • Rutiner och dokument för butikens säkerhets- och arbetsmiljöarbete
  • Säkerhetsutbildning för personalen

Butikerna erbjuder ett oslagbart paket med ett innehåll som ökar tryggheten och säkerheten.

Innehåll:
Egen säkerhetschef
Billig och säker pengahantering
Säkerhetsteknik

Du kan själv välja vilka delar du vill använda.

Egen säkerhetschef

Niklas Sundin är Butikernas egen säkerhetschef. Som medlem har du tillgång till fri telefonsupport.

Trygghetspaketet

I trygghetspaketet ingår en trygghetskalender, två längdmarkeringar och en riskbedömning Rån Hot och Våld.

Kontakta gärna Niklas Sundin på sakerhet@butikerna.org för mer information och om du vill veta mer om Trygghetspaketet.

Pris för Trygghetspaketet
Medlemmar betalar endast 495 kr
(Ordinarie pris är 1 495 kronor exkl. moms + frakt) 

Billig och säker pengahantering

Butikerna har i dag ett avtal med Loomis när det gäller kontanthantering. Även butiker med befintligt avtal med Loomis kan uppgradera och därigenom få tillgång till alla fördelar i Butikernas avtal.


Värdetransport
- Loomis tar hand om och har kontroll på transporten av dina kontanter.
- Loomis hämtar dagskassan direkt i din butik.
- Leverans av växel sker alltid direkt till butik.
- Samtliga hämtade och levererade värdekollin avläses elektroniskt och all hantering är därmed kontrollerad.
- Utrustning och fordon är av senaste säkerhetsklass d.

Vid nytecknande av abonnemang på värdetransporter är riskbedömningen kostnadsfri.

Växelleverans
Lämna växel är en tjänst som du kan köpa fristående från Loomis men den sammankopplas oftast med att de hämtar kontanter hos dig. Genom att förhandsbeställa växel från Loomis får du en fastordervolym som de levererar med jämna tidsintervall.

Uppräkning och insättning på konto
När Loomis hämtat kontanterna körs de till en av deras egna uppräkningscentraler. Loomis har ett stort antal uppräkningscentraler runt om i Sverige och kan därmed erbjuda rikstäckande kontanthanteringstjänster. Kontanterna räknas, äkthetskontrolleras och kvalitetssäkras innan de sätts in på det konto som du önskar.

Uppräkning samt äkthets- och kvalitetskontroll sker med hjälp av moderna uppräkningssystem. Insättning och rapportering sker senast två bankdagar efter att värdekollit hämtats och sker till det konto och den bank du önskar.

Loomis tar även emot utländsk valuta i separata dagskassor efter överenskommelse.

Deponeringsskåp
Deponeringsskåp kan hyras av Loomis för att öka säkerheten. Deponeringsskåpet ställs i dina lokaler och förblir låst tills dess Loomis kommer och hämtar kontanterna. Kontanterna deponeras i skåpet och är därmed försäkrade av Loomis. Tjänsten tecknas tillsammans med värdetransport. Hämtning av kontanter sker det antal gånger per vecka som ni tillsammans kommer överens om.

Säkerhetsteknik

Du kan själv vidta en rad åtgärder för att skydda butiken mot inbrott, stölder och rån.
Kontakta vår säkerhetschef för mer information och rådgivning.
Vår säkerhetschef kan även hjälpa er att hitta bra leverantörer av säkerhetsteknik som t.ex. jalusier, säkerhetsskåp och larm.

Kontakta Niklas Sundin: 
sakerhet@butikerna.org

Säkerhetsutbildning

Genom Adapt AB erhålls rabatterade priser på lärarledda utbildningspaket.
Kontakta vår säkerhetschef för mer information.
Kontakta Niklas Sundin:
sakerhet@butikerna.org

Nu får du även riskbedömning kostnadsfritt

Medlemmar i Butikernas branschorganisationer får sedan länge kostnadsfri telefonsupport från vår säkerhetschef.

Nu utökas förmånen med kostnadsfri hjälp för såväl riskbedömning som egenkontroll.

Butikerna har sedan bildandet för elva år sedan haft ett samarbetsavtal med Adapt Arbetsmiljökonsult AB, dit vår säkerhetschef Niklas Sundin är knuten. Tidigare har man alltså, utan kostnad, kunnat ringa Niklas för rådfrågning.

Det kan man fortfarande. Men dessutom får man nu också tillgång till två andra tjänster som inte kostar den enskilde medlemmen något. Det är riskbedömning för rån, hot och våld i form av en checklista för egenkontroll. Dessutom lathund för rån, hot och våld i form av ett textdokument för egenkontroll.

Adapt har nyligen bytt ägare och tillsätter fler resurser för att stödja sina kunder. Ny ansvarig är Max Vastesson och han beskriver företagets mål så här:

- Handlarna ska veta om man uppfyller kraven eller inte samt hur man skapar en säker arbetsmiljö. Alla ska kunna känna säkra och trygga i sin verksamhet. 

- Riskbedömningen tar cirka 30 minuter att göra och kan spara tusenlappar åt dig. Fastnar du på en fråga ringer du till Niklas Sundin som guidar dig över telefon för snabba och enkla lösningar.

Självklart är det mycket viktigt att du utnyttjar dessa kostnadsfria tjänster. Inte minst för att du inte ska missa att få ersättning vid inbrott eller skada. Tänk på att försäkringsbolagen säljer en försäkring till dig oavsett om du har rätt lås på dörren eller ej, säger Max Vastesson och tillägger att arbetsmiljön också är viktig.

- Du ska kunna skapa en trygg och säker miljö i din butik för anställda och kunder.

Niklas Sundin finns till stöd för medlemmarna i Butikernas branschorganisationer i alla frågor.

Ring honom på 0702 41 41 41 eller mejla till sakerhet@butikerna.org

Gratis för medlemmar är alltså:

  • Fri telefonsupport för alla säkerhetsfrågor

  • Riskbedömning rån, hot och våld (checklista för egenkontroll)

  • Lathund rån, hot och våld (text dokument för egenkontroll)

OBS! Hör av dig före något händer dvs var proaktiv, det gynnar dig både med mer pengar i fickan och mindre huvudvärk!

Stockholm i november 2016

Adapt arbetsmiljökonsult AB